به گزارش ميراث آريا (chtn) عليرضا علي‌احمدي در همايش «هم‌انديشي سرآمدي آموزش، فرصت‌ها، چالش‌ها و تحولات» که با حضور حدادعادل و رييس فرهنگستان علوم در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد گفت : دانش بشري از طريق فرآيند آموزشي ارتقا پيدا مي‌کند و بصيرت و زمينه‌سازي براي تعالي روحي و معنوي با کمک آموزش اتفاق مي‌افتد.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه عزم ملي براي تحول در آموزش کشور وجود ندارد و با انتقاد نسبت به عدم به‌روز بودن آموزش در دانشگاه‌ها، گفت: قانون حذف کنکور ما را دچار چالش مي‌کند و برگزاري کنکور تنها براي 13 رشته مطلوب دانشگاه‌هاي پرآوازه کشور کافي است.

وي با بيان اينکه آموزش در طول زمان با چالش‌هاي فراواني مواجه شده است، گفت: اگر ما به چالش‌هاي فراروي آموزش توجه نداشته باشيم آموزش عالي ما سرآمد نخواهد شد.

وي در رابطه با چالش‌هاي فراروي آموزش، اظهار کرد: حجم دانش بشري به سرعت تغيير پيدا مي‌کند اگر روزي دانش پايه را داشتيم امروز به تبع فن‌آوري و دانش نوين ايجاد شده در دنيا، با حوزه‌هاي اولويت‌دار جديدي در آموزش روبه‌رو هستيم.

وي ادامه داد: نرخ توليد علم بسيار بالاست و ابزار انتقال دانش در حال تغيير مي‌باشد که اصلي‌ترين ابزار انتقال دانش در حال حاضر کتاب است ضمن آنکه کتاب نيز جاي خود را به چند‌رسانه‌ايي‌ها داده است.

وي با بيان اينکه نيازهاي جامعه در حال تغيير و دگرگوني است، اظهار کرد: دانشجو و دانش‌آموزان ما بايد با فرآيند آموزش تغيير پيدا کرده و خود را با اين تغييرات تطبيق دهند.

وي با بيان اينکه در آموزش و پرورش اين پيام را درک کرده‌ايم و سعي مي‌کنيم پاسخگو باشيم، اظهار کرد: در اين راستا تحولاتي را در آموزش ايجاد کرديم، يکي از پيشنهادات آموزش و پرورش در خصوص زمان برگزاري هفته آموزش اين است که هفته آموزش نبايد با هفته بزرگداشت مقام معلم تداخلي داشته باشد، و در اين راستا پيشنهاد ما اين است که اين مراسم را به هفته آخر شهريور يا هفته اول مهر منتقل کنيم که اين مساله بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شود.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به بحث تحول در آموزش از زمان انقلاب جمهوري اسلامي ايران، بيان کرد: اين تحولات در آن زمان صوري و ظاهري بود که عمده‌ترين اين تحول در ايجاد دوره پيش‌دانشگاهي بعد از انقلاب بوده است.

وي با بيان اينکه آموزش در دانشگاه‌ها به روز نيست تا پاسخگوي نيازهاي حال و آينده کشور باشد، گفت: براي اينکه بتوانيم نظام جديد آموزش را بر اساس نيازهاي بومي پايه‌گذاري کنيم بنا بر فرمايشات مقام معظم رهبري و مطابق با فلسلفه آموزش و پرورش، برنامه فلسفه تربيت و فلسفه آموزش عمومي و رسمي را تدوين کرده‌ايم.

وي با اعلام اينکه ما در حوزه‌ نظريه‌ها خلا داريم، بيان کرد: تدوين نقشه راه و دکترين براي گذر از مباني نظري به چشم‌انداز آرماني آموزش و پرورش انجام گرفته است، همچنين در اين راستا و در جهت تحقق چشم‌انداز وزارت آموزش و پرورش، سند ملي آموزش و پرورش تدوين شده است.

وي افزود: تدوين برنامه درسي ملي که از کارهاي خوب انجام شده در وزارتخانه است نيز در حال بررسي است. /100





انتهای پیام/

کد خبر 1388022512